Myślenie wizualne w treningu umiejętności społecznych

11 października 2018
Magdalena Godlewska
Myślenie wizualne to umiejętność, która pomaga lepiej przekazywać ważne informacje. W taki sposób, aby dziecko dobrze je zrozumiało i zapamiętało na dłużej. To nieocenione wsparcie w pracy każdego terapeuty.

Czym konkretnie jest myślenie wizualne?

To wizualne podejście do rozwiązywania problemów i przekazywania informacji. To myślenie za pomocą skojarzeń, które najczęściej ilustrują obrazki.

Jeden z najbardziej znanych propagatorów tego sposobu działania, Dan Roam w książce „Narysuj swoje myśli” proponuje następującą definicję:

Myślenie wizualne to wykorzystywanie umiejętności widzenia – zarówno faktycznego, jak i korzystania z wyobraźni – w celu identyfikowania pomysłów, do których nie da się dotrzeć innymi drogami, szybkiego i intuicyjnego opracowywania tych pomysłów, a następnie przedstawiania ich innym ludziom w taki sposób, aby ci po prostu je „złapali”.

Jakie korzyści przynosi umiejętność myślenia wizualnego w pracy z dzieckiem?

Każdy w mniejszym lub większym stopniu jest wzrokowcem i każdy urodził się z umiejętnością myślenia wizualnego.
Myślenie wizualne może zostać użyte do rozwiązania właściwie każdego problemu, który jest w jakikolwiek sposób wyartykułowany. Szkice pozwalają go doprecyzować i poszukać rozwiązania.

Wiele osób pracujących na co dzień z dziećmi zauważa, że ich podopieczni robili większe postępy dzięki wykorzystaniu myślenia wizualnego. To dlatego, że tworzenie obrazów ułatwia kojarzenie faktów i utrwalenie przerabianego zagadnienia w pamięci.

Jest to zatem idealne narzędzie w codziennej pracy z dziećmi z wyzwaniami rozwojowymi. Trenerom umiejętności społecznych znacząco ułatwia tworzenie pomocy terapeutycznych na zajęcia.

Czy to naprawdę działa?

Przyjęta w psychologii poznawczej teoria podwójnego kodowania Allana Paivio głosi, że jako ludzie kodujemy informacje przy pomocy dwóch kanałów, słownego i wizualnego. Obydwa te systemy istnieją równocześnie i są od siebie niezależne, jednak ich działanie uzupełnia się. Wynika z tego, że jeśli przyswajamy jakieś zagadnienie, dobrze byłoby gdyby informacje z nim związane były przekazywane przy pomocy obu kanałów jednocześnie.

Przykład:
Podczas szkolenia prowadzący ilustruje swoją wypowiedź rysując na tablicy. W takiej sytuacji zapamiętujemy zagadnienie na dłużej i pamiętamy o wiele więcej szczegółów niż gdybyśmy słuchali tylko jego wypowiedzi.

A co jeśli ktoś nie posiada zdolności rysunkowych?

To nie problem. Okazuje się, że każdy potrafi opanować sztukę rysowania w ramach myślenia wizualnego. Rysunki mogą być jak najprostsze. Wystarczy, że potrafisz narysować kreskę, kółko, kwadrat, czy prostą postać ‘ludzika’, a nie będziesz mieć trudności z przedstawieniem żadnego problemu. Dlatego z tej metody mogą korzystać wszyscy. Jedyne co jest niezbędne to otwartość i chęć do nauki nowej umiejętności. Po rozpoczęciu nauki przyda się jeszcze samozaparcie i praktyka, które sprawią, że efekty pojawią się szybciej niż się spodziewasz.

Jak nauczyć się myślenia wizualnego?

Dostępnych jest wiele książek, które pozwolą na naukę w domowym zaciszu. Najlepiej zdobywać jednak wiedzę pod okiem doświadczonego instruktora podczas szkolenia stacjonarnego. 

Moje konto
Koszyk